In december 2009 is er een overleg ter plaatse geweest met wethouder Fiers, de projectleider van de gemeente, Wim Beelen (monumentenzaken gemeente Eindhoven) en enkele leden van de Henri van Abbestichting. Dit naar aanleiding van de erbarmelijke staat van het gebouw dat scheef staat en naar rechts helt. De gemeente heeft daags erna een afspraak gehad met de aannemer van de ontwikkelaar waarin de volgende eisen zouden worden gesteld: De aangelegde betonnen kelder van het oude pand moet gaan dienen als basis en steun voor de daarboven te bouwen verdiepingen (nieuw pand in een oude schil). De bestaande muren moeten verankerd worden in de betonnen constructie. De voorgevel van het pand -m.u.v. de pui- zal zo goed mogelijk hersteld worden.
Begin april 2010 is nog steeds geen nieuwe aanvraag tot verbouwing ingediend, maar er is wel geconstateerd dat er inmiddels een nieuwe betonnen vloer tussen de begane grond en de eerste verdieping is aangebracht. Volgens de gemeente zou dit in overeentemming zijn met de bouwvergunning die reeds in 2008 verleend is. Op 13 april is er bij de gemeente een nieuwe aanvraag binnengekomen. We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.