Philipspaviljoen Poème Electronique van Le Corbusier

Uit onze notulen:

24 april 2019

Er zouden positieve geluiden zijn gehoord over een eventuele herbouw van het Poème Électronique.

20 januari 2016

Er bestaat een werkgroep die zich bezighoudt met de herbouw van het Philipsgebouw van
Le Corbusier, dat in 1958 op de wereldtentoonstelling in Brussel te zien was en dat bekend
werd door de uitvoering van het Poème Electronique van Varése.

23 februari 2011

Opbouw zou € 7.000.000,- gaan kosten. Het project gaat voorlopig de diepvries in.

24 februari 2010

Wim Vringer (directeur Muziekcentrum, met veel kennis over subsidies op dit terrein) heeft opdracht gekregen om een haalbaarheidsonderzoek te doen.

13 januari 2010

Thom Aussems was geïnteresseerd in plaatsing op Strijp S, maar de Trudo-commissarissen hebben dat idee afgekeurd. W. Vringer zoekt nu opnieuw naar andere exploitatiemogelijkheden.

18 november 2009

Er worden door de Stichting Ellis pogingen ondernomen het Poème Electronique toch een plaats in de stad te geven. W. Vringer onderzoekt de exploitatiemogelijkheden. Aussems heeft nu weer belangstelling voor plaatsing op Strijp S. Het gebouw was oorspronkelijk ook ingetekend door Geuze, maar is later afgevoerd. Ook Yellow Fellow maakt zich sterk voor plaatsing op Strijp S. Daarnaast wil die daar ook ruimte voor het Maison Particulière van Van Doesburg, Van Eesteren en Mondriaan.

11 maart 2009

De Van Abbestichting dient zich in te zetten voor de reconstructie van het object “La Poème Electronique”, dat door architect Le Corbusier werd gebouwd op de wereldtentoonstelling in 1958 in Brussel. De bedoeling is dat dit prestigeobject op Strijp-S zou worden herbouwd, maar of dit ook gebeurt, is onzeker. Wellicht is het verstandig om hierover de Bond van Nederlandse Architecten en ook de pers te benaderen. Intern wordt gediscussieerd over de bijdrage die zo’n reconstructie heeft voor Eindhoven (toerisme, architectuur etc.). Op een enkele uitzondering na, is men positief over het gunstige effect, dat een reconstructie kan hebben voor bijvoorbeeld promotionele en toeristische doeleinden.

Project: Philipspaviljoen “Poème Electronique” van Le Corbusier
Adres: