Muurschilderingen Sint-Willibrorduskerk, Almelo

Théodore Strawinsky bracht de wandschildering in 1968/1969 aan op de muren van de Willibrordkerk. De schildering bestaat uit vierentwintig voorstellingen uit het leven van Jezus, aan elke zijde van de kerk twaalf. Op verrassende wijze heeft Strawinsky de afzonderlijke taferelen aaneen geregen tot twee doorlopende beeldreeksen, die zonder merkbare onderbreking in elkaar overgaan. Met de intensieve, maar nergens uitbundige kleur is een harmonie met de sobere architectuur van het kerkgebouw tot stand gebracht. De wandschildering is bijzonder levendig van opzet met raakvlakken aan de traditionele uitdrukkingswijze, maar door de kunstenaar met vrijheid toegepast.

Door inspanningen van de Henri van Abbestichting en de Fondation Strawinsky is de 72 meter lange fries gered. Het losweken van de wandschildering was een secuur karwei. Allereerst werd met een speciaal procédé de schildering geheel ontvet. Hierna werd deze met een in Italië ontwikkelde lijm behandeld en in kleine delen op kaasdoek ‘ingebed’ en tenslotte op een nieuwe drager van geperforeerd aluminium overgezet. Naar verwachting zal het fries in 2007 naar St. Petersburg gaan, waar dat jaar een grootscheepse Strawinsky-herdenking is in de Hermitage.

Niets Gevonden

Uw zoekopdracht leverde helaas geen artikelen op

Project: Muurschilderingen SintWillibrorduskerk, Almelo
Adres: Vincent van Goghplein 4, Almelo
 wandschildering: 1968-1969
 sloop van de kerk met muurschilderingen van Th. Strawinsky
Doel: behoud van de muurschilderingen
Resultaat: De muurschilderingen zijn gered.