Jan van Schagen (Eindhoven, 1940 – Nuenen, 2022)

In memoriam: Jan van Schagen (Eindhoven, 1940 – Nuenen, 2022)

Jan was een echte Philipsman. Daarmee bedoel ik dat hij eerder voor degelijkheid koos dan voor avontuur. Ik ontmoette Jan voor het eerst bij het Philips Persbureau, dat toen nog aan de Willlemstraat gevestigd was. Als voorlichter, onder andere over de loononderhandelingen, was hij altijd correct, goed geïnformeerd en terughoudend, omdat hij alle journalisten in principe gevaarlijk achtte voor de ‘Company’. Dat was in de tijd dat ik als verslaggever voor Omroep Brabant werkte en Philips aan een wereldwijde vermageringskuur bezig was. Met dramatische gevolgen voor Eindhoven, culminerend in het vertrek van het hoofdkantoor naar Amsterdam.

Toen Jan met pensioen ging, kon hij zich helemaal wijden aan zijn grote passie: de plaatselijke geschiedenis. Peter van den Baar, voorzitter van onze Henri van Abbe Stichting, en ik stonden al snel bij hem op de stoep. Of hij onze perschef wilde worden? Dat deed hij, al was het niet altijd verwachte, initiatiefrijke optreden van onze voorzitter voor hem (als super georganiseerd mens) een voortdurende verrassing. Jarenlang heeft hij met zijn kennis van Eindhoven onze Stichting trouw gediend. Als deskundig vrijwilliger. Zijn kennis van Eindhoven werd aangescherpt in het Regionaal Historisch Centrum, waar hij dagen kon verblijven, werkend aan een of ander boek. Het vlot geschreven meesterwerkje: ‘Arm, arm Eindhoven’ wees onze Brainport/Metropoolregiobewoners er nog eens op dat vóór de vette tijden die we sinds de laatste oorlog mogen beleven in Eindhoven iedere korst brood goud waard was. Eindhoven was eeuwenlang een uitgeplunderd arm gat en dat feit legt nog eens bloot waarom we zo zuinig moeten zijn met wat er uit het verleden nog wel over is. Jan begreep dat als geen ander en was dan ook gaarne bereid (ook weer zonder een cent te vragen) om de 25-jarige geschiedenis van de Henri van Abbe Stichting op te tekenen. Hij deed dat met verve en de gebruikelijke nauwkeurigheid. Het heet: ‘Als de Eindhovense erfgoedwaakhond blaft’.

Het was goed Jan te leren kennen; het was bewonderingwaardig om hem als afgepaste Philips-medewerker binnen onze Stichting te zien transformeren in een opener mens. Een mens dat we in onze Stichting zeker zullen gaan missen. De familie wensen we sterkte. Zij blijven achter in het besef dat Jan er werkelijk tot het einde alles uitgeknepen heeft dat hij in zich had. Jan, bedankt.

Marc van Abbe